Dat is het recht om voor een bepaalde tijd een grafplek op de begraafplaats in gebruik te hebben voor een overledene. Het grafrecht wordt schriftelijk vastgelegd in een grafakte.
Dat is de persoon of rechtspersoon op wiens naam het grafrecht staat in de administratie. De rechthebbende is in het bezit van de grafakte en is het aanspreekpunt voor de beheerder en het secretaraat van de begraafplaats. Het is daarom belangrijk dat bij een verhuizing het nieuwe adres van de rechthebbende wordt doorgegeven.
Wanneer de rechthebbende zelf overlijdt, gaat het grafrecht over naar een nieuwe rechthebbende. Deze moet zich aanmelden bij het secretariaat.
Dit zijn allereerst de parochianen, ingeschreven bij de parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort, en hun gezinsleden. Ook katholieken uit andere woonplaatsen kunnen hier begraven worden.
Het bestuur staat in principe positief tegenover een eventuele vraag om een niet-katholiek te mogen begraven op één van onze begraafplaatsen, gesteld dat de betreffende overledene behoorde tot enigerlei christelijke levensoriëntatie, en de rechthebbenden bereid zijn zich in vormgeving van het grafmonument en gedrag op de begraafplaats aan te sluiten bij de bestaande gebruiken.
Per begraafplaats is de keuzevrijheid voor de plek van het graf verschillend. We proberen altijd in overleg zo goed mogelijk aan de wensen tegemoet te komen.
Het is mogelijk een plek te reserveren; daarvoor wordt dan wel een betaling van graftrecht gevraagd voor minimaal vijf jaar. Indien de plek eerder in gebruik genomen wordt, worden de teveel betaalde jaren verrekend met de kosten van het opnieuw te vestigen grafrecht.
Wanneer iemand ergens anders is begraven of de as is elders uitgestrooid, is het mogelijk dat er een metalen plaatje met de naam of namen van overledenen wordt gemaakt, die op een zuil of muur op de begraafplaats wordt bevestigd.
De Nederlandse wet bepaalt dat graven minimaal 10 jaar ongemoeid moeten blijven. Op onze begraafplaatsen kan het grafrecht worden vastgelegd voor een periode tussen de 10 en 30 jaar. Ook daarna kan het graf in stand blijven en kan een verlenging van het grafrecht worden afgesproken, waarbij het dan geldende tarief moet worden betaald.
Voor urnenbewaarplaatsen is de minimale duur 5 jaar; dit kan ook een veelvoud hiervan zijn, ook met een maximum van 30 jaar, waarna verlenging mogelijk is.
Om in een bestaand graf een overledene bij te plaatsen wordt er eerst in de administratie gecontroleerd of er voldoende ruimte is. Eventueel kunnen stoffelijke resten naar een diepere laag worden geplaatst. Vervolgens wordt gekeken hoelang het geldende grafrecht nog loopt. Is dit langer dan 10 jaar (de wettelijk vereiste minimale grafrust), dan hoeft het grafrecht op dat moment nog niet verlengd te worden.
Op de grafakte kan de rechthebbende zelf zien wanneer het grafrecht afloopt. Ruim voor het aflopen van het grafrecht ontvangt de rechthebbende van het secretariaat van de begraafplaats een brief met de vraag of men het grafrecht wil verlengen. Voor graven kan verlengd worden met een periode van 10, 20 of 30 jaar. Voor urnenbewaarplaatsen is dit 5 jaar of een veelvoud hiervan.
Dit kunt u aangeven op het antwoordformulier bij de verlengingsbrief. U kunt ervoor kiezen het grafmonument (de steen) zelf op te komen halen. Wanneer er een periode van ruimen aanbreekt, worden de monumenten verwijderd. U wordt hiervan tijdig op de hoogte gesteld via het informatiebord op de begraafplaats.
Pas wanneer de grafplek opnieuw wordt uitgegeven voor het begraven van een overledene worden de resten van de eerdere overledenen in een diepere grondlaag geplaatst.
Er zijn regels over de hoogte en de breedte van een grafmonument (steen) en beplanting. Deze regels zijn te vinden in de locatie reglementen van de begraafplaatsen. De keuze van het materiaal of de vorm is vrij, maar het geheel moet wel passen binnen de sfeer van een katholieke begraafplaats.
Voorafgaand aan het maken en plaatsen van het monument is het noodzakelijk om een goedkeuring over het ontwerp aan te vragen bij het secretariaat. Hierbij wordt getoetst of het ontwerp past binnen de regels en de sfeer. Na de schriftelijke goedkeuring kan uitvoering worden gegeven aan het plaatsen van het monument.
Gestreefd wordt naar een zo groot mogelijke netheid. Maar het beeld kan soms niet helemaal voldoen vanwege invloeden van het weer, het seizoen, en het feit dat niet alles elke dag/week aangepakt kan worden. Hierbij spelen ook factoren een rol als beschikbare menskracht (grotendeels vrijwilligers) en kosten (het zwaardere deel van het werk wordt door een hoveniersbedrijf gedaan). We vragen daarom enig begrip en geduld als u tekortkomingen ervaart. Hebt u specifieke wensen en opmerkingen, dan kunt u via het secretariaat hierover contact opnemen met de beheerder van de locatie.
U bent zeer welkom! Op elke begraafplaats is een dagdeel in de week waarop de vrijwilligers samen de handen uit de mouwen steken voor werk aan het terreinonderhoud en graven. Uiteraard speelt hierbij de koffiepauze een belangrijke rol om contacten en gezelligheid te bieden. U kunt via het secretariaat in contact komen met de coördinatoren van de vrijwilligerswerkzaamheden.